23948sdkhjf

Ny kedja för butiksinredning

Butiksinredningar är viktigare än någonsin. För att locka kunder kan man med rätt profil på sin inredning nischa sig mot en målgrupp. Nu bildas en helt ny butiksinredningskedja i Norden.

Det är svenska Samuelsons och norska Grøn-Hansen som går samman och bildar butiksinredningsföretaget New Store Europe. Det nya bolaget får en årlig omsättning på knappt en miljard kronor per år. New Store Europe ska leverera butiksinredningar till butikskedjor inom fack- och detaljhandel. Troy Abrahamsen blir vd för New Store Europé som ska finnas på 19 platser i 11 olika europeiska länder. – Sverige och Norge är stora länder med liten befolkning. Det innebär att butiker måste vara extremt effektiva för att vara lönsamma och det ställer stora krav på inredningen. Det är de förutsättningarna som skapar möjligheter att konkurrera internationellt. Med New Store Europe får de en samarbetspartner som känner deras behov och som kan skapa effektiva butiskinredningslösningar i de länder de väljer att expandera i, säger Peter Samuelson, ägare till Samuelsons och en av huvudägarna i New Store Europe. Butiksinredningsföretaget Samuelsons Inredningar AB i Göteborg och det norska butiksinredningsföretaget Grøn-Hansen AS i Ås i Oslo har samarbetat sedan 1980. De båda familjeföretagen har vuxit rejält de senaste åren, både organiskt och genom uppköp av ett antal europeiska företag. – Vi har länge varit marknadsledande på våra hemmamarknader. När våra kunder har expanderat utomlands har de velat ha med oss. För att kunna öka takten i globaliseringen slår vi oss samman. På så sätt får vi mer muskler och kan öka produktionen. Det finns stora synergier att hämta, säger Peter Samuelson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062