23948sdkhjf

E-handlarna går miste om miljarder

En global undersökning, gjord av Verisign, visar att nätkunder ofta känner sig så osäkra när de ska genomföra ett köp att de avstår. Nu har Verisign tillsammans med bland andra Microsoft kommit på ett sätt att visa att en e-handelsplats är säker.

Av de svenska kunderna är det hela 64 procent som hejdar sig inför det sista klicket. – E-handelsföretagen går miste om miljarder i möjliga intäkter, säger Johan Valind på Verisign. I år beräknas européerna handla för nära 58 miljarder euro, vilket motsvarar 3,9 procent av vad de spenderar i detaljhandeln. Cirka hälften av de e-handelskunder som avbrutit ett köp uppger att de skulle ha fullföljt köpet, om de hade hittat någon typ av certifiering på sidan. Verisign har tillsammans med Microsoft med flera företag utarbetat en gemensam standard. – Det finns redan en standard, SSL, men den är okänd för de flesta konsumenter. Vad som behövs är ett handfast sätt att visa att det är en säker sida. Det lilla Verisignmärket som en del sidor använder ökar förtroendet, men det är inte tillräckligt, säger Johan Valind. Nu har de enats om att certifierade sidor ska ha ett grönt adressfält. Om certifieringen upphör ska adressfältet färgas rött. – Det ger den tydliga signal vi eftersträvar, säger Johan Valind. Läs mer om säkra kortbetalningar i Dagens Handel vecka 48 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079