23948sdkhjf

Nöjda kunder ger klirr i kassan

Vad har Bergendahls som inte Netto har? Varför har kunderna börjat tycka sämre om Apoteket men bättre om Systembolaget? Det är frågor som inte bara Netto och Apoteket bör ställa sig, detta är något som alla i handeln bör fundera på!

Enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, är kunderna allt mindre nöjda med sina dagligvarubutiker. SKI gör varje år en undersökning bland nära 5 000 hushåll om hur nöjda de är med sina butiker. Bland annat framkommer faktorer som image, förväntningar, upplevd kvalitet och prisvärdighet i enkäten. Sammanvägt ger det sedan ett totalbetyg för kundernas nöjdhet. I listan över dagligvarubutiker har Bergendals hamnat i topp. Av någon anledning har Bergendahlsgruppens olika butikskedjor inte delats upp i undersökningen, här har Citygross, AGs och Eko samlats under ett och samma paraply. Bergendahls har ökat sitt kundnöjdindex, till skillnad från flera andra kedjor, exempelvis Ica Maxi, Vi-handlarna, Coop Extra och Willys hemma. Det största tappet gör Netto, som dessutom hamnar längst ner på listan. I byggbranschen ser det bättre ut. Här har flertalet av byggmarknadskedjorna ökat sitt index, exempelvis K-rauta som ligger i topp efter lokala byggvaruhus. Två monopolföretag finns också med i undersökningen. Apoteket har fått sin totalbetyg sänkt. Systembolaget, som ligger lägre än Apoteket, kan glädja sig åt ökade siffror. Generellt sett ligger dagligvaruhandeln högt i undersökningen. Det är butiker som kunderna besöker ofta och får en särskild känsla för. Men det är också butiker som konsumenterna ställer höga krav på. Vad beror det då på att kunderna är mer eller mindre nöjda med olika butikskedjor? Att priset inte spelar den avgörande rollen visar det faktum att lågprisaktörer som Lidl och Netto ligger sämst till. Snarare är det service och kvalitet som ger nöjda kunder. Att hitta de varor man söker i butikerna, att produkterna håller en hög kvalitet och att medarbetarna är kunniga och serviceinriktade är viktiga faktorer som inte får glömmas bort. Ytterligare bevis på detta är det faktum att lokala byggvaruhus, just har personlig service och kvalitet som sin största konkurrensfördel gentemot de stora, ofta prisfixerade kedjorna. Visst kan det vara bekvämt att slå bort denna undersökning som bara en i raden av många. Men att inte ta siffrorna om mer eller mindre nöjda kunder på allvar är inte bara olyckligt utan rent av farligt. Speciellt i de konkurrensutsatta branscher som såväl dagligvaruhandeln som byggvaruhandeln är. Den dagen då kundernas förtroende för butiken har rasat i botten så kan man vara illa ute. En intressant jämförelse visar att Bergendahlgruppen har haft den största försäljningsutveckligen bland dagligvarublocken hittills i år. Det är nöjda kunder som ger klirr i kassorna!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069