Succé för Lidl i Danmark
Lidl har öppnat 35 butiker i Danmark på ett drygt år, och danskarna har vallfärdat till butikerna. Därför väljer nu Lidl att skruva upp förväntningarna och satsningarna i Danmark. Målet är att bli Danmarks största extremlågpriskedja, men det är lång väg till Nettos butiksnätverk om drygt 370 butiker. – Vi vill slå Nettos omsättning, men inte nödvändigtvis med hjälp av ett stort antal butiker. Det tar många år, men det är dit vi strävar. Vår ägare är stark och tålmodig och har alltid lyckats i de länder där verksamheten etablerat sig, säger Finn Tang Sørensen, vd för Lidl i Danmark till epn. Lidl har valt att plocka in mycket nya danska produkter och det kan ha att göra med framgångarna i Danmark. – Vi har en ganska hög omsättning per butik, och det visar att vi fick en bra start. Lidl är nummer ett på extremlågprishandelns marknad i flera länder, det vill vi också bli i Danmark. Samtidigt är målet att vi ska bli danskarnas självklara inköpsställe när de handlar lågprisvaror, säger Finn Tang Sørensen.