Göteborg toppar listan
En bidragande anledning till Nordstans framskjutna position bland köpcentrum i landet är enligt deras marknadsdirektör Anders Larsson att de jobbar med sitt köpcentrum som att de vore ett nöjesfält: – Vi tänker som de gör på Liseberg, en ny attraktion varje år, säger Anders Larsson. Med attraktion syftar han på ombyggnationer som att renovera eller bygga nytt. Nästa attraktion är redan i full gång, Åhléns och H&M utökar sina butiksytor nästa år. Anders Larsson tror även mycket på events och upplevelser utöver den rena shoppingen. Kunderna på Nordstan kan beskåda allt från modevisningar till invigningen av stadens årliga vetenskapsfestival. Cirka 180 olika aktiviteter per år anordnas i köpcentrumet. Men något av den viktigaste anledningen till deras framgång menar Anders Larsson är samarbete. – Vi har en organisation som innebär att fastighetsägare och hyresgäster samarbetar kring konceptet, och det gör att vi har mycket nöjda hyresgäster, säger han. Väla centrum utanför Helsingborg har med sina 49 329 kvadratmeter och med en omsättning på 2 400 miljoner tagit en andra plats bland landets köpcentrum. Enligt Välas centrumchef Niklas Blonér ligger deras styrka bland annat i den geografiska placeringen; – Vårt läge är utmärkt. Vi har 300 000 potentiella kunder 20 minuters resväg ifrån oss. Sedan är området ekonomiskt välmående, säger Niklas Blonér. Han anser att det alltid är viktigt att veta vem som är kunden; – Framtiden bygger på tydlighet. De som kommer vara förlorare är de som inte är tydliga och inte har ett gemensamt mål, säger Niklas Blonér. Kungens kurva är det handelsområde som är störst i landet både vad gäller omsättning och yta. Läs hea artikeln i Dagens Handel vecka 47 – ute nu!