Kunderna allt mindre nöjda med butikerna
Kunderna blir allt mer skeptiska till de butiker där de gör sina dagliga inköp. Det framkommer i årets stora undersökning om kundnöjdhet från Svenskt Kvalitetsindex (SKI). I SKI:s årliga undersökning har 4 800 hushåll intervjuats rörande förväntningar, image, upplevd kvalitet och prisvärdhet i butiker. Resultatet vägs samman i ett index för kundnöjdhet. Jämförande mätningar görs i närmare 20 länder. Enligt resultatet är svenskarna nöjda med både Apoteket och Systembolaget, det trots att sju av tio vill avreglera Apoteket och sex av tio vill avreglera Systembolaget. Av de stora dagligvarujättarna, Ica, Axfood och Coop, får Ica bäst betyg och då framför allt Ica Maxi. Tvåa kommer Coop, men där drar höga priser ned kundnöjdheten och trean Axfood dras med dålig service. Undersökningen visar att svenskarna totalt sett blir allt mindre nöjda med sin dagligvaruhandel. En av förklaringarna kan vara den prispress som dominerat handeln de senaste åren, till nackdel för service. Utbrytargruppen Vi-handlarna får lågt betyg, däremot får skånska Bergendahls gruppen bra betyg. Där är kunderna nöjda med både service och priser. Netto och Lidl slåss om jumboplatsen. Servicen i bygghandeln är dålig. Små lokala bygghandlare får bättre betyg än kedjorna. Av kedjorna får K-Rauta bäst betyg, Silvan sämst.