Lindex har Sveriges bästa marknadschef
Tidningen har tittat på 20 olika kategorier. Av dem rör sju kategorier handeln. Enligt tidningen är Sveriges bästa marknadschef Johan Hallin på Lindex. Han har lyckats vända varumärket Lindex med kampanjen Fashion Report och med hjälp av Reklambyrån We Are Group. Enligt Resumé har Lindex lyckats göra ”en makalös vändning av ett varumärke i en bransch där konkurrensen är stenhård.” Inom kategorin Detaljhandel Hemelektronik blev Magnus Nyman på Elgiganten vinnaren. Reklamen med rapparen Dogge Dogelito som gjorts av Draft, Schjarvern har ökat på kundernas förtroende för bolaget. Statoils Pelle Ekman blev bäst i kategorin Bensin. Men hjälp av Forsman Bodenfors har Statoil profilerat sina bemannade bensinstationer mot kunderna. Bland svenska optiker vann Synsams Fredrik Thunell med kampanjen med ”de siamesiska tvillingarna”. Där har fristående konsulter varit inkopplade. Bästa marknadschef för onlineförsäljning blev Ann-Charlotte Andersson på Ginza, den enda kvinnan i skaran. Med hjälp av flera olika kampanjer och utan inkopplad byrå har företaget skapat uppmärksamhet kring sitt varumärke. Stadiums Thomas Jonasson vann i kategorin Detaljhandel Sport & Fritid. Stadiums inhousebyrå och Forsman Bodenfors har tagit fram kampanjen om hur man kan använda staden som sitt gym. Willys marknadschef Patrik Grabenbauer vann inom Detaljhandel Livsmedel. Valentin Byhr har tagit fram kampanjerna där kunderna blir upplysta om att de kan välja bland flera varumärken på Willys.