23948sdkhjf

7-Elevens handlare på rätt väg

UPPDATERAD Köpmännen på svenska 7-Eleven är nöjda. Omsättningen har ökat med 12,8 procent under året och Reitan tar hand om sina handlare. Det menar Sverker Carnemark, ekonomidirektör på Reitan Servicehandel, och Emil Shamouun, handlare efter kritiken i Svenska Dagbladet Näringsliv.

Fram till 2004 ägde Scandinavian Convenience franschiserättigheterna för 7-Eleven. Reitan tog över först 2005. Sedan dess har man jobbat aktivt för att öka omsättningen i butikerna genom bland annat tjänster som möjlighet att betala trängselskatt och köpa SL-biljetter. Man har också utvecklat ett nytt kaffekoncept. Enligt Svenska Dagbladet Näringsliv har många handlare hoppat av Reitan. – De handlare som har hoppat av före 2005 tecknade avtal med ett annat företag. De kontrakt som ingåtts före det har inte Reitan gjort. Men vi har ansvar för våra handlare, även för de som tecknat avtal med en tidigare part. Vi tog över franchiserättgheterna för ett drygt år sedan, mycket av missnöjesförhållandena är sådant som uppkommit tidigare, säger Sverker Carnemark till Dagens Handel. Idag räknar man med att handlare stannar i snitt i sex år som franchisetagare. Däremot är de avtal som tecknas mellan franchehandlarna och Reitan till stor del samma som tidigare eftersom det är mycket som måste regleras i ett franchiseavtal. – När man går in som handlare i ett befintligt koncept så tar man över både kassa- och ordersystem, logotyper, utbud och olika koncept eller tjänster. Som handlare betalar man för att kunderna ska veta vad för butik de går in i och för att kunderna ska veta att de kan köpa samma vara i Sverige som i Japan, säger Sverker Carnemark. Emil Shamouun driver en 7-Elevenbutik i Stockholm. Han säger att han inte känner igen kritiken. – Jag har jobbat som anställd i en 7-Elevenbutik i tre år, sedan i mars i år har jag själv gått in som franchisetagare för en butik. Visst betalar jag en summa till Reitan för konceptet, men för det får jag mycket. Mina kunder vet vad de får när de handlar hos mig. Jag klarar mig mycket bra och har råd att ha fyra anställda och ta ut en bra lön varje månad. Däremot säger han att jobbet inte är för någon som inte är beredd att jobba hårt. – Kanske har de som kritiserar konceptet inte lagt ner tillräckligt med jobb i sina butiker. Jag älskar mitt jobb, men det är inget jobb för den som tror att man ska kunna sitta med fötterna på bordet och slöa, säger Emil Shamouun.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.106