23948sdkhjf

Färghandeln klarar julens pyssel

Målarfärg och tapeter har aldrig varit riktigt heta julklappar. Färghandeln är en av flera branscher där handeln är relativt lugn inför och strax efter jul. Men det finns sätt att kompensera sig för att hemmafixarna har lågsäsong.

Högsäsongen för den traditionella färghandeln pågår ungefär från april till september. Klimatet och mörkret gör att många väntar med att fixa med hus och lägenheter till vår, sommar och tidig höst. Förr kompenserade många färghandlare nedgången under vintern genom att sälja parfymer. Nu har sedan länge varuhus och butikskedjor tagit över större delen av den marknaden och färghandeln får hitta nya ben att stå på om man vill sälja riktigt bra i december och januari. – Allt beror på hur man har nischat sig. Hobbyartiklar och pyssel är stort inför julen. Konstnärsmaterial i lådor är roligare att ge bort i ett paket än färgburkar och tapetrullar, säger Birgitta Nygren, vd i Sveriges färghandlares riksförbund. Dessutom vill färghandeln numera ge sina kunder en hel upplevelse med personlig rådgivning, tjänster och kunniga inredningstips. Inte heller är det lätt att slå in i papper. En färghandel som redan från starten stod på flera ben är Kreatima på Sveavägen i Stockholm. Där finns all sorts konstnärsmaterial, utrustning för hobbypyssel och möbelpyssel – förgyllning och dekormålning med mera. – För oss innebär julen hausse. Vi brukar säga att vi har 13 månader, varav två är i december, säger vd:n och ägaren Kaj Hammarlund. Kreatimas affärsidé är att vara ett ”centrum för eget skapande” och Kaj Hammarlund tycker att fler borde bredda sig för att göra bättre affärer under årets sista och första månad. – Precis som andra branscher upplever färghandeln branschglidningar. Inredningsdetaljer kan vara ett sätt att möta det och öppna för ökad försäljning. Tillsammans med konstnärsmaterial borde det ge fler en bra möjlighet att växa, säger han. För hemmafixarkedjan Bauhaus är december en ganska normal månad försäljningsmässigt, medan januari och februari är något svagare. Det de under den perioden tappar på färg, tapeter och byggmaterial tar de igen på maskiner, verktyg, stegar och verktygslådor. – Och i år tror vi mycket på ångduschar och bubbelbad. Det verkar som att folk unnar sig sådana investeringar till jul, säger marknadschef Fredrik Englund. Bauhaus har också ett eget sätt att locka folk i december och dessutom få dem att komma tillbaka i januari när man konkurrerar med reorna. Det handlar om billiga julgranar. – Vi har ett bra pris på fina kungsgranar. Om kunderna sedan kommer tillbaka med kvittot efter jul får de handla andra varor för hela summan, förklarar Fredrik Englund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071