Fenix Outdoor ökar
Fenix Outdoor, med kedjan Naturkompaniet och varumärken som Fjällräven och Primus, gjorde ett rörelseresultat för årets första nio månader på 78,4 miljoner kronor. Det är en ökning med 23 procent jämfört med motsvarande delår 2005. Koncernens nettoomsättning var till 577,8 miljoner kronor, en ökning med 14 procent. För affärsområdet varumärken var nettoomsättningen 434,0 miljoner kronor en ökning med 13 procent För jämförbara enheter är ökningen 12 procent. De utländska marknaderna utgör 90 procent av omsättningen. Försäljningen i Tyskland ökade med 27 procent och svarar för 35 procent av den totala omsättningen. Rörelseresultatet uppgick till 72,0 miljoner kronor, en ökning med 7 procent. Affärsområdet Retail består nu bara av verksamhet i Sverige sedan de norska butikerna lagts ned. Nettoomsättningen uppgick till 143,8 miljoner kronor, en ökning med 19 procent. För jämförbara enheter ökade omsättningen med 22 procent. I slutet av september öppnades en ny butik i Malmö vilket innebär att affärsområdet nu utgörs av 22 butiker. Rörelseresultatet uppgick till 6,4 (-3,9) miljoner kronor.