23948sdkhjf

Vem vill vinna julruschen?

Det lackar mot jul – och det lackar mot nya rekord i julhandeln. Förra året var julhandeln rekordstor. Det såldes julmat och julklappar för drygt 48 miljarder kronor i landets butiker. Det innebar en ökning på nära sju procent jämfört med julhandeln året innan.

Mycket tyder på att också årets julhandel kommer att bli rekordstor. När Svensk Handel nyligen frågade köpmännen om förväntningarna på julhandeln svarade nio av tio att de trodde att försäljningen skulle öka under årets sista månader. Optimismen bland butikschefer och köpmän var den högsta som uppmätts under det senaste halvåret. Julen är den period på året då konsumenterna allra mest tycker om att shoppa. Många planerar sina julklappsinköp noga och startar i god tid medan andra gärna spontanhandlar i sista stund. För många branscher är julhandeln årets viktigaste period. Exempelvis har leksakshandeln sin absolut största försäljning under december månad. Andra branscher som drar stor nytta av julklappshandlande konsumenter med mer eller mindre stinna plånböcker är hemelektronik, kläder, böcker och sport. Men det är inte alla i handeln som kan glädjas åt klirr i kassorna veckorna före jul. Färg-, järn- och bygghandeln är några exempel på dem som traditionellt inte har någon julhandel att tala om. Att köpa färg och tapeter eller spånskivor och tretumsspik i julrushen tillhör ovanligheterna. Även optik- och möbelhandeln har relativt lugna veckor i december. Nya aktörer som konkurrerar om kundernas julklappspengar dyker också upp, det blir allt mer vanligt att packa in presentkort på resor, biobesök, restaurangmiddagar och upplevelser i julpaketen. Även i de branscher som traditionellt inte har någon julhandel att tala om finns det dock entreprenörer som vill förändra konsumenternas traditionella inköpsvanor. Allt fler aktiva butiker och kedjor försöker vara med och dela på den fortsatt växande julhandeln. Genom att lyfta fram ett sortiment som kanske vanligtvis har en mer undanskymd plats i butiker, satsa på ett nytänkande när det gäller marknadsföring och utnyttja konsumenternas stigande intresse för rådande modetrender, kan dessa butiker i hög grad öka sin försäljning i julhandeln. De rådande branschglidningarna är också en möjlighet att öka sin försäljning inför julen. Färgbutiker som säljer inredningsdetaljer och prydnadssaker, järnhandlare som också tar in sport- och fritidsartiklar i sortimentet, optikbutiker som säljer modevaror, byggmarknader som specialiserar sig på julpynt – listan kan göras lång. Det finns egentligen inga begränsningar, alla kan vara med om att konkurrera om konsumenternas julklappspengar. Vem som helst kan bli julhandelns vinnare!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078