Färghandlare skyltar om för 45 miljoner
Vid årsskiftet skyltar Färgtema och Spektrumbutikerna om till Colorama. Detsamma gäller även de danska butikerna inom Farvebasen. Därmed bildas en kedja med 247 butiker i Sverige och 93 i Danmark. Den nya kedjan bygger på det inköpssamarbete som startade 2004 mellan Färgtema och norska Fargerike och danska Farvebasen. Sedan förra året ingår även Spektrum i inköpssamarbetet, som nu tar formen av en enhetlig kedja under ett varumärke. Den nya kedjan kommer att ha hårdare centralstyrning och driva egna butiker parallellt med de handlarägda butikerna. Nyordningen innebär också att 40 Färgtemabutiker att ställer sig utanför kedjan. Syftet är att öka konkurrenskraften gentemot byggvaruhusen. - Vi har hållit ställningarna i år och lönsamheter har blivit bättre för handlarna. Jag räknar med att vi kan håla samma priser som Hornbach och Bauhaus, säger Ulf Hennings vd i Colorama till Dagens Industri. Färgtemas resultat i år blev 35 miljoner kronor I samband med omprofileringen efter årsskiftet lägger kedjan 45 miljoner kronor på marknadsföring. Colorama beräknas omsätta 4 miljarder kronor nästa år, rapporterar DI.