Trafikhandeln tänker om
Från att ha varit en plats där kunderna köpte bensin, till att konkurrera med livsmedelsbutikerna, har nu trafikbutikerna återigen bytt fokus. Förändringarna inom branschen har varit och fortsätter att vara stora. – Vår omsättning ligger på ungefär 15 miljarder kronor om året. Tio miljarder av dessa består av drivmedel och fem av övrig butiksförsäljning. Under en period tappade vi fokus på drivmedlet och satsade för mycket på butikerna, säger Pelle Ekman, marknadsdirektör på Statoil detaljhandel. Misstaget bestod i att glömma bort att om kunderna inte lockas till stationen med bra drivmedelspriser så spelade det ingen roll vilket utbud butiken i övrigt erbjöd. I Statoils fall kulminerade dagligvarusatsningen i slutet av 1990-talet. Då startade man ett samarbete med Ica, som genom sitt Ica express-koncept tog över 50 procent av ägandet i Statoil detaljhandel. Men fem år senare valde Statoil att köpa tillbaka aktierna. Ica-expresskyltarna på Statoils stationer är snart ett minne blott, även om samarbetet med Ica fortsätter på andra områden. – Vi vill ha ett ”rädda-kylskåpet-sortiment”, medan Icas fokus allt mer låg på stormarknader, konstaterar Pelle Ekman. Statoils strategi för framtiden handlar om att lägga mer vikt på ett bekvämlighetstänk. För kunden som behöver komplettera lördagsfrukosten så ska det finnas skinka, färskt bröd och nybryggt kaffe av hög kvalitet på Statoil – Vi ska inte ha tärnade morötter och fem olika sorters marmelad. I framtiden kommer vi att nöja oss med kanske två sorter, säger Pelle Ekman. En stor anledning till att OKQ8 har tappat när det gäller stapelvaror som konserver och torrvaror beror enligt Peter Himmer på att de inte längre är ensamma om att ha långa öppettider. I och med att fler och fler livsmedelsbutiker har öppet allt senare har det breda sortimentet av livsmedel på bensinstationer spelat ut sin roll, anser han. När Peter Himmer tittar på framtiden för trafikbutiksbranschen så tror han att de stora kedjorna mer och mer kommer att profilera sig. – Hjärtat inom OKQ8 är det bilistiska, och vi kommer att fortsatta förfina det koncepter, säger han. Han tror att konkurrenterna kommer att jobba på sin nisch, och att kunderna i framtiden kommer att se en mycket större skillnad mellan de olika kedjorna. Lars G Olsson , kanslichef på Svensk Handel Servicebutikerna, ser även han de nya trenderna men tycker sig se stora skillnader beroende på var i landet bensinstationen ligger. – På mackarna ute på landsbygden blir livsmedelssortimentet allt bredare. I takt med att de vanliga mataffären slår igen tar mackarna över livsmedelsförsäljningen, säger han. I framtiden tror Lars G Olsson att det kommer att finnas tre sorters bensinstationer beroende på geografisk placering: landsbygdsmacken, vägmacken och storstadmacken.