Gekås jagar säljrekord
När Gekås vd Boris Lennerhov får frågan om varför företaget under sina 43 år ständigt lyckas öka sin omsättning så kommer svaret snabbt: – Det område som vi har utvecklat mest under de senaste tio åren är vår personalpolitik, säger han. I stället för att, som många av konkurrenterna, fylla på produkter nattetid och ha öppet så länge som möjligt och så ofta som möjligt så jobbar Gekås tvärt om. – Vi har stängt på alla röda dagar. Tanken med det är att den fasta personalen ska finnas på plats när Gekås har som mest kunder. – Det är kunden som betalar våra löner, och vi ska finnas där när kunderna har frågor, säger Boris Lennerhov. Han tror att om medarbetarna är nöjda och trivs så ger de kunderna bättre service. Och om man tittar på personalomsättningen för förra året så verkar de cirka 550 fast anställda trivas. – Vi hade en omsättning på tre procent. Det är nästan för lågt, säger Boris Lennerhov och skrattar. Både personalomsättningen och sjukfrånvaron blir bara lägre år från år. Trots framgångarna så fortsätter Gekås att komma med nya idéer på hur de cirka 3,6 miljoner kunderna om året ska fortsätta att vara nöjda. I maj nästa år invigs ett bilmuseum med gamla amerikanska bilar från 1950-talet. Bilarna tillhörde den tidigare Gekås-ägaren Göran Karlsson, men efter hans bortgång år 2004 ville hans efterlevande att bilarna skulle tillfalla varuhuset. – Tanken är att männen ska kunna gå runt där och titta när de har ledsnat på att shoppa. Enligt honom har kvinnorna som besöker varuhuset en tendens att orka shoppa under längre tid än männen, därför skapas nu en plats där männen kan vistas så att kvinnorna får handla i fred. Även en biograf som ska visa barnfilm kommer att invigas i maj. Nästa höst kommer varuhusets nedre plan att utökas med 1 000 kvadratmeter. – Vad vi ska göra med den ytan vill jag behålla för mig själv ett tag till. Men det kommer att bli något nytt.