23948sdkhjf

Hemma går till motattack

Imorgon öppnar vitvarufackhandlaren Hemma sin butik i Barkarby enligt kedjans nya format. Efter investeringen från Hakon invest har kedjan muskler att försvara sig mot Elgiganten och Media Markt. "Vi ville ha en partner med plånbok och detaljhandelskunnande", säger Hemmavdn.

Den nya butiken i Barkarby är den första där det nya konceptet Hemma 2.0 genomförs fullt ut. I butiken är sortimentet uppdelat och färgkodat efter användningsområde. En färg för tvätt, där tvättmaskiner, strykbrädor och strykjärn finns samlade. Alla maskiner är dessutom inkopplade. - En kund kan köpa en tvättmaskin för 5 000 eller 15 000. Men vad är skillnaden? Här kan kunden känna och lyssna på skillnaden, säger vd Stig Wass. Hemmabutiken i Ystad har redan testat inkopplade maskiner och har enligt Stig Wass haft stora framgångar med det. Nu ska det nya konceptet testas i fler butiker, bland annat i Högsbo i mitten av november. - I Sverige har fackhandeln 60 procent av vitvarumarknaden, säger Stig Wass. Kunder vill ha hjälp och tittar inte bara på priset. Det kan var allt från leverans, installation och att frakta den gamla maskinen till tippen. För någon vecka sedan avslutades Hakoninvests investering i kedjan. - Det är främst deras logistik vi var ute efter. Vi vill ha en partner med en plånbok och stort kunnande. Inom tre år ska vi öka butiksbestånden från 122 till 150 och öka vår marknadsandel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078