23948sdkhjf

Tyska kedjor vinner mark i Sverige

Deichmann, Media markt och Hornbach. Högtrycket inom den svenska detaljhandeln lockar de tyska kedjorna till Sverige. Men de är tuffare för svenska kedjor att lyckas i Tyskland. "Vi kommer att få se fler tyska kedjor i Sverige de närmaste åren" säger Jörn Gallwitz på Tysk-svenska handelskammaren.

Tysklands största skokedja Deichmann öppnar till våren en butik i Väsby centrum, utanför Stockholm. Tidigare i höst har den tyska hemelektronikjätten Media markt slagit upp portarna i Stockholm och nu i veckan i Göteborg. – Bygglagen gör att det är förhållandevis lätt att etablera sig i Sverige. I synnerhet för kedjor som kräver större ytor. Även lagstiftningen kring öppettider tror jag lockar. Det är betydligt mer reglerat i Tyskland, säger Fredrik Bergsström, vd på Handelns utredningsinstitut. Att fler svenska köpcentrum får internationella ägare kan också påverka etableringarna, tror han. I diskussionen om likriktning inom detaljhandeln kan ett beprövat internationellt koncept ge ett köpcentrum en pigg profil. De tyska hemmafixarkedjorna Bauhaus och Hornbach samt den expansiva dagligvarukedjan Lidl har alla fått hjälp av Tysk-svenska handelskammaren att etablera sig i Sverige. Det gäller även mindre välkända kedjor som Görz som säljer accessoarer, golfklädeskedjan Golfino och smyckeskedjan Thomas Sabo. – Vi har aktivt kontaktat de stora tyska kedjorna och pekat på möjligheterna i Sverige, inte minst för de kedjor som redan finns i Danmark. I vissa nischade branscher finns stor potential för nyetableringar. Det gäller till exempel dagligvarubutiker som inte säljer mat men som har ett brett utbud av bland annat vardagskosmetik. De är vanliga i Tyskland säger Jörn Gallwitz, handelskammarens ansvarige för Invest in Sweden agency, Tyskland. Den tyska detaljhandeln har utvecklats ganska svagt de senaste åren, jämfört med den svenska detaljhandeln. Det lockar tyskarna norrut. Desto svårare är det för utländska kedjor att ta sig in på den tyska marknaden. – Det är en väldigt tuff konkurrens på den tyska marknaden med många lågpriskoncept. Inte minst det faktum att Wal-Mart backade ut från Tyskland är ett uttryck för att det inte bara är att promenera in där, säger Fredrik Bergström. En kraftig momshöjning efter nyåret väntas bromsa den tyska köpkraften. Det gör det än svårare för svenska företag att lyckas i Tyskland. Lindex rasade på börsen i början på månaden efter att delårsrapporten visat att bolaget bland annat har stora problem i Tyskland. H&M däremot, som har sin största marknad i Tyskland, satsar på nyetableringar i landet. Även Ikea satsar med tre nya tyska varuhus i år. Men även mindre svenska kedjor och varumärken kan lyckas i Tyskland. Klädmärket Marc O’Polo är ett sådant exempel. Bolaget startades i Sverige 1967 men är sedan 1997 ett tyskt bolag där huvudmarknaderna består av Tyskland, Österrike och Schweiz. Omsättningen väntas i år öka till cirka 226 miljoner euro. – Vi har planer på att öka vår försäljning i bland annat Skandinavien, säger Alexander Gedat, ansvarig för försäljning på Marc O’Polo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082