23948sdkhjf

Är Ikea framtidens galleri för äkta konst?

Konsten att göra konsten mainstream kan Ikea. I september köade 300 personer utanför varuhuset i Kungens kurva när samtidskonst av ett antal svenska konstnärer med Ernst Billgren som största dragplåster lanserades. Tilldelningen för alla Ikea-varuhus i Sverige på 1560 konstverk såldes slut på en timme.

Nya nätföretag som kommit de senaste åren, t ex konstbolaget.se (etablerade konstnärer i begränsade upplagor) och modernart.se (unika tavlor, okända konstnärer) förstår också att när konsten blir tillgänglig till rimliga priser så köper folk den. Jättesuccén för Ikea är inte särskilt förvånande. Vanligt folk vill ha ovanliga tavlor på väggarna, men konstgallerier är knappast säljställen där konsumenter i gemen känner sig hemma. Hälften av alla galleribesökare lär också vara konstnärer. Det är idag en mycket stark trend mot en mer personlig inredningsstil. Svenska familjer har en bra möbelstandard tack vare hög kvalitet och låga priser hos kedjebutikerna. Vi konsumenter har behov av att sticka ut vare sig det gäller inredning (spännande personliga och unika inredningsdetaljer) eller kläder (accessoarer, inte minst exklusiva varumärken). Konst blir en identitetsförstärkare, gör vanligt folk mer unika, blir pricken över i:et i ett hem. Gapet mellan gallerier, auktioner och traditionell konsthandel och detaljhandelns nuvarande försäljning (typ affischer på Ikea och Gallerix) är hisnande stort. Sedan några år tillbaka upplever de exklusiva konsthandelskanalerna ett rekordstort intresse från sina ”elitkunder”. När det gäller den enkla affischnivån har ingenting hänt sedan 1960-talet! Svensken vill gå från affischer till äkta konst, äkta konst behövs till den oäkta mattan på golvet, något som nu Ikea och nätaktörerna har insett. Många uppmärksammade konstnärer i den yngre svenska konstnärsgenerationen, till exempel Jens Fänge, Martina Müntzing och Otso Kupiainen, kan se fram emot en spännande framtid när detaljhandeln börjar fatta att det finns pengar att tjäna på trenden smal konst till den breda publiken. Landstinget! Se upp! Alla de konstnärer som idag arbetar inom vården för att försörja sig kan sannolikt snart komma att kunna leva på sin konst. Mats Wallin, VD Ymer Reklambyrå

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063