23948sdkhjf

Konkurrens bra – men på lika villkor

Det är alltid nyttigt med konkurrens. Konkurrens framställs ofta som ett stort hot, men det är lätt att glömma de många positiva sidorna som konkurrens medför. Exempelvis är det nyttigt för utvecklingen, det krävs ofta förändringar för att möta en hårdnad konkurrens. Nya aktörer som ger sig in och konkurrerar på en befintlig marknad medför också positiva effekter för konsumenterna. De möter nya företag som många gånger presenterar nya produkter och inte sällan lägre priser.

Den svenska handeln är just nu starkt konkurrensutsatt. Nya aktörer från olika delar av Europa ser möjligheter på den svenska marknaden och etablerar nya butiker i flera olika branscher. Just nu är det flera tyska kedjor som satsar på en svensk expansion. Lidl, Bauhaus, Hornbach, Media markt är ett urval av tyska kedjor vars logotyper nu pryder köpcentrum och butiksbyggnader runt om i landet. Att etablera sig i Sverige är förhållandevis enkelt. Vi är öppna för att ta emot stormarknader och bygga externa köpcentrum. Det finns stort intresse för fastighetsägare att få in nya butiker som kompletterar utbudet av de traditionella kedjorna. Det är enkelt att hitta medarbetare till handeln och att knyta till sig alerta studenter som är villiga att arbeta extra. Och vi har en lagstiftning som tillåter generösa öppettider. Betydligt tuffare har många av de svenska företag som försöker etablera sig utomlands. Snåriga regler, rigida lagar, ovilja från lokala myndigheter att släppa in utländska företag och svårigheter att få prisvärda hyreskontrakt är bara några av de hinder som svenska handelsföretag ofta möter. Ett exempel är Lindex som kämpar en tuff kamp med lönsamheten i Tyskland. De har svårt att slå sig in på marknaden och har tvingats stänga fler olönsamma butiker. Lindex negativa erfarenheter kan naturligtvis verka avskräckande för andra svenska detaljhandelsföretag som sneglar på en expansion utanför gränserna. ”Om inte ett stort och väletablerat företag som Lindex klarar av det, hur ska då vi göra det?” Sten Tolgfors som utnämndes till handelsminister i veckan har bland annat som uppgift att stärka det svenska varumärket globalt. Redan första arbetsdagen påpekade han också att han ska verka för att underlätta för svenska företag som vill satsa utomlands. Ett sådant uttalade sätter stora förhoppningar hos många företag. Och det är bara att hoppas att han inte bara menar industriföretag som vill öka sin export utan också handelsföretag som ser möjligheter till expansion utanför Sveriges gränser. Svensk detaljhandel har stora förutsättningar att ta upp konkurrensen i flera europeiska länder. Men då ska det ske på lika villkor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062