23948sdkhjf

Från sur tant till mysig miljö

Kosmetika och hudvård säljs traditionellt bakom disk i parfymerier och varuhus. Men nu tar många kosmetikleverantörer kommandot över hur deras produkter presenteras och säljs. Personlighet och närhet till kunden är ledorden.

Den första butiken i den tilltänkta kedjan Pashion har öppnat i Pub-huset i Stockholm. Butikslokalen är endast 24 kvadratmeter stor. Ägaren, Per Agardh, har skapat en sminkbutik med mjukt tygklädda väggar. Tanken är att det ska vara lätt att ändra färg efter årstid och stämningar. – Jag har arbetat i leverantörsledet i många år, och säljer en rad märken, bland annat Wet n wild och Calvin Klein på den svenska marknaden. Butiken är ett sätt att komma närmare kunden och att se hur de reagerar på nya produkter och märken. Jag vill göra en hemtrevlig butik, som inte har så klinisk känsla, säger han. Den första butiken har en minimal njurformad kassadisk vid utgången. Per Agardhs tanke är dock att de butiker som planeras framgent inte ska ha någon fast kassadisk utan säljarna ska kunna ta betalt ute i butiken med en läsare i bältet, ungefär som på krogen – allt för att åstadkomma maximal närhet till kunden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063