23948sdkhjf

KO stämmer Philip Morris

Pilotmål i Marknadsdomstolen. Konsumentombudsmannen vill pröva lagen om tobaksreklam och vilken typ av marknadsföring i butik som är tillåten. Servicehandeln välkomnar prövningen.

KO anmäler fallet till Marknadsdomstolen sedan en reklamskylt vid en kiosk i Sollentuna uppmärksammats av den kommunala tillsynsmyndigheten. Stämningen gäller en reklamskylt, 1,8 meter bred och 26,5 centimeter hög, för cigarettmärket Marlboro. Skylten visar ett öppnat cigarettpaket med två utdragna cigaretter, "A New Way to Flavor", enligt reklamtexten. De utdragna cigaretterna ger ett inbjudande intryck, och texten ger intryck av att cigaretten erbjuder en ny livsstil. Enligt tobakslagen får reklamen varken vara "påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak". - Jag anser att det är viktigt att få ett klargörande besked om vad som är tillåten tobaksreklam på försäljningsställen. Jag ser fram emot Marknadsdomstolens avgörande, eftersom lagen är ny och aldrig har prövats förut, säger Håkan Sandesjö, tillförordnad Konsumentombudsman. Från branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food välkomnar man en prövning i Marknadsdomstolen. - Jag tycker det är bra att testa hur reglerna ska tillämpas praktiskt. Föreskrifterna är ganska luddiga, säger vd Bengt Hedlund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079