E-handeln växer
Enligt HUIs e-barometer är prognosen för e-handelsförsäljningen under 2006 är 12 miljarder kronor (9,0 miljarder kronor 2005). - Vi ser ingen avmattning i detaljhandelns tillväxt på internet, säger Jonas Arnberg analytiker vid HUI. ”HUI har mätt e-handelns utveckling sedan starten och kan konstatera att både aktörer och konsumenter är betydligt mer mogna än tidigare. Detta talar för att dagens tillväxttakt kan hålla i sig en längre period. Tillväxten ligger stabilt på omkring 30 procent. I samband med varje e-barometer görs också 1 000 konsumentintervjuer i ett riksrepresentativt urval. Några av de mest intressanta huvudresultaten är: 79 procent tänker e-handla – Nästan åtta av tio räknar med att handla varor på Internet under det kommande halvåret. 89 procent tycker e-handel är säkert - Knappt nio av tio upplever också att det är helt (16 procent) eller ganska säkert (73 procent) att handla på nätet. Vissa skillnader kan noteras mellan kön och ålder. Män och yngre är överrepresenterade i gruppen som uppger att det är ”helt säkert” att e-handla. Kvinnor och äldre är istället överrepresenterade i gruppen som svarar ”ganska säkert”.