23948sdkhjf

Bokhandeln säljer säljytor

Ett tidigare tabu inom bokbranschen har brutits. Piratförlaget har genom att betala för säljyta i ett tjugotal boklådor gått in på tidigare orört marknadsföringsområde. En inkomst som för boklådorna i framtiden kan bli viktig när försäljningen via Internet tar allt större del av marknaden.

Att bokförlagen hyr in sig i boklådornas butiksyta kan vara framtidens modell för bokhandeln. – Vi funderar alltid kring hur vi ska lansera olika titlar. Nu valde vi att göra på detta sättet, säger Anne-Marie Skarp, vd på Piratförlaget. Flertalet av det tjugotal handlarna som nappade på erbjudandet är medlemmar av den frivilliga fackhandelskedjan JB. JB:s vd Katarina Jeansson är själv bokhandlare och en av dem som tackade ja till Piratförlagets erbjudande. – Det här är inget nytt, det är som att ta emot annat marknadsföringsmaterial. Hon menar att det redan tidigare varit så att förlagen köpt in sig, men då på mer indirekta sätt. De kataloger som ges ut av olika boklådor är till stor del bekostade av de ekonomiskt starka förlagen och i gengäld är det deras böcker som marknadsförts. Även när det gäller speciellt framtagna bokställ eller liknade så är det de som har ekonomiska resurser som kan visa musklerna. Läs mer i Dagens Handel nr 42.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062