Surt i Polen för Cloetta Fazer
– Trots en varm sommar och höst, vilket innebär en minskad konfektyrkonsumtion, gör Cloetta Fazer ett bra resultat under tredje kvartalet, säger koncernchefen Karsten Slotte. Försäljningen av våra tolv prioriterade varumärken har fortsatt att öka. Försäljningen av Pantteri eller Salta Katten, som varumärket heter i Sverige, ökade till exempel med över 50 procent och är nu vårt femte största varumärke. Cloetta Fazers rörelseresultat under tredje kvartalet ökade till 89 Mkr (87) exklusive omstruktureringskostnader, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 12,9 procent (12,4). Försäljningen minskade med 2 procent till 692 Mkr (709). Försäljningen under årets nio första månader uppgick till 2.080 Mkr (2.098). Rörelseresultatet exklusive omstruktureringskostnader blev 217 Mkr (231). – Den minskade försäljningen under årets första nio månader hänför sig till den polska marknaden. Försäljningen i Norden, som svarar för över 90 procent av den totala försäljningen, ökade med 1 procent. Våra prioriterade varumärken ökade under samma period med 4 procent i försäljning. Cloetta Fazer bygger under hösten upp en säljorganisation i Ryssland, som ska vara i drift efter årsskiftet. Det framgår av Cloetta Fazers delårsrapport