23948sdkhjf

Haka på den globala trenden

På tisdag i nästa vecka börjar Eid al Fitr, den stora muslimska fest som avslutar fastemånaden ramadan. Firandet pågår under tre dagar, då man umgås med familj och vänner tillsammans med god mat och presenter till barnen. I Sverige lever cirka 400 000 muslimer som uppmärksammar ramadan i olika grad.

Ramadan och Eid al Fitr är bara en av många stora icke kristna högtider som firas i Sverige. Högtider som ofta innebär firande med god mat och dryck, nya kläder, vackra utsmyckningar och utdelande av presenter. Högtider som också ofta missas av den svenska handeln. Förutom kristna och muslimer bor det ca 25 000 judar och 15 000 buddister i Sverige. Därtill kommer många andra mindre, religiösa grupper. De stora matkedjorna i landet har nu börjat förstå vilka möjligheter till försäljning som de olika kulturella högtiderna innebär. Axfood tog redan 2003 fram ett stort globalt sortiment. Och försäljningsframgångarna har inte väntat på sig. Under ramadans tre första veckor ökade försäljningen av Willys globala sortiment med drygt fyrtio procent. Förra året såldes varor ur det globala sortimentet för 1,5 miljoner kronor i Willys-butikerna enbart under Eid al Fitr-veckan. Coop har hakat på och rullar nu ut sortimentet Värdens mat i sina butiker. Och på Icas hemsida presenterar man recept på orientaliska rätter. Men det är inte bara muslimer, judar och buddister som handlar ur det globala sortimentet. Allt fler har efter resor eller restaurangbesök eller helt enkelt av ren nyfikenhet blivit intresserade av matvaror och –rätter från hela världen. Det är dock inte bara mat som är viktigt under merparten av de mångkulturella högtiderna. Precis som under den kristna julen är det lika viktigt att smycka hemmen och skänka presenter. Likaså att klä sig i nya fina kläder. Att dagligvarukejdorna nu tagit det första klivet in i den mångkulturella världen gör det ännu viktigare för andra handelsbranscher att haka på. Det finns allt mer kunskap om de olika högtiderna och det finns bra hjälp att få om vad som efterfrågas. Framför allt från de verkliga experterna: kunderna själva.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063