Handlare låter polisen betala krossade rutor
– En del handlare har satt i system att vägra betala för skyddstäckning med hänvisning till att de inte själva beställt jobbet. Det betyder att räkningen skickas vidare till polisen. Detta är ett oskick som måste stävjas, säger Svensk Handels säkerhetschef Dick Malmlund. Det finns i dag ingen samlad bild över hur många fall det rör sig om varje år, och hur stora kostnaderna är, men säkerhetsföretaget G4S uppger att mellan 30 och 40 procent av fakturorna på skyddstäckning vältras över på polisen, och att varje skyddstäckning kostar mellan 3000 och 5000 kronor. – Det pågår en diskussion mellan handeln, polisen och säkerhetsföretagen hur detta ska lösas, säger Håkan Rudberg på G4S. Han förklarar att problemen finns hos mindre handlare, frisörer och gatukök som inte har direktlarm, och som inte tecknat avtal om skyddstäckning. Maria Adeteg på Stockholmspolisens rättsenhet har utrett frågan om polisen verkligen är skyldig att ordna skyddstäckning. – Rättsområdet är rörigt. Å ena sidan ligger det under polisens hjälpande verksamhet att ordna skyddstäckning. Å andra sidan är det inte polisens uppgift att fungera som försäkringsbolag. Men när polisen står som beställare blir det polisen som i slutändan får betala i de fall butiksägaren bestrider fakturan, säger hon. Ole Andersson på Stockholmspolisen har han fått i uppdrag att tillsammans med Svensk Handel och bevakningsföretagen finna en lösning. – Vårt förslag är att butiken förses med en enkel dekal som talar om att skyddstäckning önskas. Dekalen kan kompletteras med en hänvisning till det bolag som butiken har ett avtal om skyddstäckning med, eller också får polisen välja vem som ska utföra jobbet. Den som har dekalen i sin butik har samtidigt tagit på sig ansvaret för kostnaden. Svensk Handels Dick Malmlund tycker att förslaget är utmärkt. Ett system med dekaler ger både polisen och säkerhetsföretaget klarhet i om de ska täcka över en krossad glasruta. Den handlare som valt att ställa sig utanför kan få finna sig i att hålet lämnas öppet ifall det inte finns starka skäl att täcka, som exempelvis att förbipasserande kan göra sig illa. – Om förslaget genomförs kommer Svensk Handel och polisen naturligtvis att gå ut med en stor kampanj så att ingen av okunnighet missar att dekalerna finns och vad de innebär, säger Dick Malmlund.