Mörk lyx vinner över sega råttor
Nästan 6,2 kilo sötsaker slinker ner i varje svensk per år. Det visar statistik från marknadsundersökningsföretaget AC Nielsen. Siffran har de senaste åren varit relativt stabil, även om försäljningsomsättningen för konfektyr minskade något mellan åren 2003 och 2005. – Kurvan har böjts av lite. Sockerdebatten har säkert påverkat, men även prispressen från bland annat egna varumärken, säger Thomas Svaton, vd för Svensk dagligvaruhandel. På Hemköp ser säljledaren för konfektyr och snacks, Björn Johansson, inte någon större förändring i den totala försäljningen. Däremot har, enligt honom, konsekvenserna av sockerdebatten och andra nya rön nu blivit tydliga. Många kunder har lyssnat på experterna och ändrat sin livsstil. – Inom kategorin ser vi ett förändrat konsumentbeteende. Det är en vikande trend för lösgodis och botten är ännu inte nådd. Men det är rejält uppåt för naturgodis, mörk choklad och premiumprodukter, förklarar han. Också statistiken från AC Nielsen talar sitt tydliga språk. I stället för sega råttor knaprar svenskarna mörka chokladkakor. Och ett ökat tuggummituggande kan förklaras med att allt fler försöker att fimpa. Inom dagligvaruhandeln minskade försäljningen av sockerkonfektyr med 0,4 procent i ton räknat mellan 2004 och 2005. Allra mest minskade godis som vingummi, geléer, kolor och karameller. Samtidigt ökade försäljningen av tuggummi med 5,4 procent och av choklad med 4,1 procent. Den största ökningen med 9,2 procent står chokladkakorna för. Framförallt är det den kakaorika chokladen som lockar. – Den mörka sidan har exploderat med fler smaker och blandningar, berättar Björn Johansson. Chokladexplosionen märks också hos de många nischade konfektyrbutikerna som etablerats de senaste åren. – Vi ser en ständig ökad efterfrågan, trots hårdare konkurrens, säger Louisa Verner, butikschef på Chokladfabriken på Södermalm i Stockholm. För servicehandeln är däremot trenden överlag dystrare. Deras omsättning på konfektyr totalt minskade med nästan 8 procent mellan åren 2004 till 2005. Inom alla kategorier ligger siffrorna på minus. Thomas Svaton tror att kunderna har blivit mer prismedvetna och dagligvaruhandeln mer tillgänglig. Utan att kunna ta hem stora volymer konfektyr är det svårt att priskonkurrera med de stora dagligvarukedjorna. – Lördagsgodiset inhandlas i samband med veckoinköpen och inte lika ofta spontant i närmaste kiosk, säger han vidare.