23948sdkhjf

Svensk butiksinredare växer i Storbritannien

”First north”-listade Itab shop concept, som levererar butiksinredningar till detaljhandeln, är inne i en stark tillväxtfas. Under hösten har bolaget gjort två strategiska förvärv som gör det till det näst största butiksinredningsföretaget på den brittiska marknaden.

Köpet av brittiska City group gick igenom i september. City group är Storbritanniens snabbast växande företag i butiksinredningsbranschen. De är specialiserade på projektledning och logistik, och de har haft begränsad produktion av kundanpassade lösningar. – Vi har länge sneglat på den brittiska marknaden och letat efter ett lämpligt bolag att köpa. City group är ett ganska ungt bolag som har en god tillväxt och gör en hel del jobb för de stora brittiska dagligvaruaktörerna som Tesco och Sainsbury, säger Itabs koncernchef Jan-Ola Wiréhn. Han förklarar att det hade varit alldeles för tidsödande dyrt och riskfyllt att själva gå in och etablera ett litet bolag i Storbritannien. – Vi strävar efter att vara ett av de ledande företagen på alla de marknader där vi går in, och det kan vi bara bli genom bra förvärv. Likviden för City group utgörs av en riktad nyemission på 300 000 aktier – 20 miljoner kronor kontant, och en tilläggsköpeskilling på 17 miljoner kronor som ska betalas under hösten 2007. Itab räknar med att förvärvet ska höja resultatet per aktie redan under 2006. I början av oktober blev det också klart att Itab förvärvar Radford CGC Ltd, som är Storbritanniens ledande leverantör av kassadiskar och entrésystem. Itab har ett bolag i Tjeckien, som är stor leverantör av standardkomponenter, och Radford har varit samarbetspartner i Storbritannien. Köpet av Radford gör Itab till europatvåa inom kassadiskar och entrésystem. För City group innebär Itabs förvärv att de blir en mer komplett leverantör. En annan fördel är att Radford och City group ligger geografiskt nära varandra i Londonområdet, vilket på sikt öppnar för samordningsvinster. De senaste förvärven gör att Jönköpingsbaserade Itab shop concept får en omsättning på två miljarder kronor och omkring 1 300 anställda. – Storbritannien blir vår näst största marknad med en omsättning på en halv miljard. Det är lika mycket som vi omsätter i Sverige. Annars är våra stora marknader Skandinavien, Baltikum, Benelux och Centraleuropa, säger Jan-Ola Wiréhn, som bedömer att den största tillväxtpotentialen framöver finns i Centraleuropa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065