23948sdkhjf

Fil räddar Milko

Mejeriet Milko går med vinst under årets första åtta månader, trots minskad försäljning. Smaksatt fil och ekomjölk har gått bäst.

Under januari-augusti omsatte mejerikoncernen Milko 1688 miljoner kronor, en minskning med 6 procent. Rörelseresultatet minskade till 2 miljoner kronor (15,2). Däremot ökade resultatet efter finansiella poster till 8,3 miljoner kronor (4,6). Det framgår av Milkos delårsrapport. – Jag är nöjd med att vi i dessa svåra tider och med den tuffa marknadssituation som råder ändå kan redovisa ett så pass bra resultat som vi nu gör. Vi har dessutom lyckats behålla avräkningspriset till våra mjölkleverantörer och ägare på en hög nivå, säger Milkos vd Bo Berg. Försäljningen av dryckesmjölk ligger på samma nivå som förra året. Bäst försäljningsutveckling har produkter som Tigers Yoghurt, grädde med lång hållbarhet, smaksatt fil och ekologisk mjölk. Under sommaren började Milko leverera till Willys i Mälardalen. – För Milkos del förväntar vi oss en fortsatt bra resultatutveckling under resten av 2006. Den positiva utvecklingen till trots så fortsätter våra planer om ett utökat samarbete på den svenska mejerimarknaden. Diskussionerna mellan Skånemejerier och Valio pågår och vi beräknar vara klara runt årsskiftet, säger Bo Berg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075