Coop rullar ut lokal e-handel
– Det kommer att vara exakt samma sortiment, priser och erbjudanden oavsett om man handlar via nätgränssnittet eller i butiken, säger Henrik Pettersson som projektleder Coops pilotverksamhet med e-handel. Omkring sekelskiftet försökte flera handlare sälja dagligvaror via nätet. Få lyckades och de flesta projekten lades ned med stora förluster. – Då skulle allt levereras från centrala plocklager, med komplicerade tekniska lösningar. Nu utgår e-handeln från den lokala butiken. Rötterna till e-handelsprojektet kommer från lokala konsumföreningar som sedan 2001 sålt varor till gamla som vårdas inom den kommunala äldrevården. Efter hand har fler företag blivit intresserade av liknande tjänster. Och nu drar Coop igång en e-butik som helt riktar sig mot företag. – För att det ska löna sig för en butik att erbjuda e-handel behövs 30-50 kunder. Till skillnad från 1999 har företagen i dag en betalningsvilja för tjänsten. Det är inte säkert att privatpersoner har samma betalningsvilja. Dessutom är det bättre att börja i liten skala till dess att logistik och teknik är inkörd, säger Henrik Pettersson.