23948sdkhjf

Pantstationen lockar kunder: ”Det är en riktig kundmagnet”

Ett bra konkurrensmedel, det är vad många livsmedelsbutiker tycker om sin pantstation. Detta kom fram när Returpack djupintervjuade ett fyrtiotal handlare kring det svenska pantsystemet.

Sverige är bäst i världen på att panta. Många utländska gäster kommer till Sverige för att se och lära. Den butik som Returpack brukar visa upp som ett gott exempel är Ica maxi i Norrköping. – Det är oerhört viktig för mig som handlare att ha en pantstation. Det är en riktig kundmagnet, säger Lennart Johansson, ägare av Ica maxi i Norrköping. – Att lämna in sina returburkar har blivit ett invant beteende för svensken. Och där kunderna lämnar in sina burkar och flaskor passar de även på att handla. Men i undersökningen kom även en del negativa åsikter fram. Det handlarna bland annat tycker är jobbigt är lukten som stationerna ofta sprider omkring sig, och det faktum att det krävs personalresurser för att underhålla returstationen. – Det gäller verkligen att sköta maskinerna och hålla den ren och snygg, säger Lennart Johansson. Han menar att han som handlare har ett ansvar när det gäller att ta hand om det avfall som kommer från de produkter han säljer. – Jag tror att vi på längre sikt kommer att få ta ett ännu större ansvar för detta, både som privatpersoner och som handlare, säger Lennart Johansson. För Returpacks del var undersökningen ett effektivt sätt att få en närmare relation med handlarna. – Butiken och handlaren är en jätteviktig kugge för att pantsystemet ska fungera. Därför ville vi stämma av med dem vad det tyckte om systemet, säger Katarina Lundell, marknadschef på Returpack. Något som gladde Katarina Lundell var att många handlare såg på pantstationerna som ett sätt att göra något för miljön. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 39 – ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062