Svagt resultat för Lindex
På helåret ökade resultatet efter skatt kraftigt, 504 miljoner kronor (327). Lindex försäljning på helåret ökade med 6,5 procent, exklusive Twilfit. Inklusive Twilfit ökade försäljningen med 0,2 (-2,8) procent till 5 212 (5 202) miljoner kronor. Rörelsemarginalen på helåret ökade till 11,5 (8,0) procent och bruttomarginalen uppgick till 59,0 (57,5) procent. Lindex nådde inte upp till analytikernas förväntningar. Felsatsningar i Tyskland gör att vinsten inte når upp till de 169 miljoner kronor som SME Direkts analytiker förväntat sig för kvartal nummer fyra. I stället tyngs bolaget av en förlust på -17 (-11) miljoner kronor för det fjärde kvartalet. Den totala vinsten för det fjärde kvartalet för bolaget landade på 144 (119) miljoner kronor, efter finansnetto. – Det är helt klart så att vi inte har haft den utvecklingen i Tyskland som vi förväntat oss. De åtgärder som vi genomfört i koncernen i stort, som exempelvis förbättring av sortimentet inom dam och en bättre varustyrning, har inte gett samma effekt i Tyskland. Nu gör vi en förutsättningslös genomgång och i dagsläget utesluter vi ingenting, säger Peter Andersson, ekonomichef för Lindex enligt Nyhetsbyrån Direkt. Även de norska kunderna har varit svårflörtade under Lindexkoncernens fjärde kvartal och Lindex får finna sig i att se en försäljningsminskning om 2,4 (-2,7) procent till 1 063 (1 089) miljoner norska kronor.