23948sdkhjf

Nu stövlar modebranschen in på skomarknaden

BRANSCHKOLL Svensk skohandel har varit i stort sett oförändrad under många år. Men de senaste två åren har något hänt. Intresset för skor har exploderat och nu vill fler aktörer vara med och dela på den svenska skokakan.

Enligt Hui, Handels utredningsinstitut, har försäljningen inom svensk skohandel ökat med närmare nio procent bara i år. En av de allra största aktörerna på den svenska skomarknaden är Nilson group med närmare 25 procent av marknaden. Vd Ingemar Charleson tror att skobranschen kommer att se ökad konkurrens de närmaste åren eftersom skointresset vuxit kraftigt bland konsumenterna. – Utvecklingen lockar in aktörer som vill ha en bit av kakan. Vi ser att konkurrenter från Europa är på väg in på den svenska skomarknaden. Det kommer också kedjor som traditionellt varit mer inriktade mot konfektion som Lindex och H&M, säger Ingemar Charleson. Senast att ge sig in i kampen om skokunderna är Lindex som sedan mitten av september säljer skor som ett test i ett femtiotal butiker i Europa. Enligt Lindex ska skosatsningen ses som en satsning på accessoarer. – Våra skor är en modeaccessoar och köps av våra kunder när de är inne i våra butiker för att handla kläder, säger Ulrika Danielsson, informationschef på Lindex.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047