Sluta behandla tv-konsumenterna som apor i den digitala djungeln
Vägvisare behövs verkligen i den digitala tv-djungeln. Vi tv-tittare behöver någon som talar begripligt. Någon som både talar ur ett helhetsperspektiv och ser problematiken ur varje hems unika situation. Nu har elektronikhandeln sin gyllene chans att reparera sitt mycket tvivelaktiga kundservicerykte när det gäller ”okunniga och äldre konsumenter”. Det är läge för revansch. Den statliga Digital-tv-kommissionen som har det övergripande informationsansvaret slår sig för bröstet. I Nyhetsbrev 4/2006 skriver huvudsekreteraren: ”Jag kan konstatera att allt har rullat på mer eller mindre perfekt”. Vilket kvalificerat nys, vilken självgodhet! Det kommer vi snart att få se runt den 12 mars 2007 när det analoga tv-nätet släcks ner i Stockholm. Räkna med kaos. Mediamakten sitter som bekant i Stockholm. Det är när det händer grejer i Stockholm som media reagerar på allvar. Exempel på att det här är en informationsdjungel: * Det talas bara om att man måste skaffa sig en digital tv-box och ibland att det behövs antennförstärkare. De flesta hushåll har fler än en tv-apparat. Det blir en box per tv-apparat eller en samlad box på vinden och så vidare. * Runt om i landet talas det om villa- och sommarstugeägare som fått rekommendationen att hugga ned björkar, eftersom bladens rörelser, trots boxar och antennförstärkare, irriterar digitalsignalerna. Vill ett hushåll ha fler kanaler än basutbudet handlar det om att köpa programkort hos till exempel statliga Boxer. Vilken superkontroll staten skaffar sig över vilka program varje enskilt hushåll ser på. Jo, men jag har ju en kabel-tv-operatör, som fixar det här, säger någon Jo, pyttsan, det beror på vilket programutbud du vill ha. Enskilda aktörer, vilket är naturligt, talar bara för sin del som till exempel Boxer, Canal Digital, Viasat och ComHem. Men det bidrar till förvirringen. Informationsdjungeln tätnar. Den tekniska utvecklingen är så snabb, nu hör vi ju dessutom från både bredbandsföretag och mobiltelefonoperatörer att ”det här kommer vi att fixa”. Framtidens tv liknar hittills mest en digital dumburk. Övergången liknar mer undergång. Det behövs mer utveckling och mindre inveckling i övergången till digital-tv. Där har svensk elektronikhandel sin chans.