Cityhandeln drar ifrån i Skåne
I undersökningen, som tagits fram av Svensk Handel och HUI, ingår 18 citykärnor och externhandelsplatser, vilka utgör en tredjedel av detaljhandeln i Skåne län. Malmö city kunde ståta med en omsättningsökning på 13 procent under 2005. En bidragande orsak är den nyöppnade gallerian Storgatan, men också ett långsiktigt arbete med att utveckla och höja kvalitén på handeln. – Det är en positiv spiral, säger Pia Sandin, vd för Malmö citysamverkan AB. Det är ett bolag som utvecklar handeln i Malmö city och som ägs av fastighetsägare, handelsföretag och Malmö stad. – Aktiviteter som drar folk till centrum gynnar handeln, vilket gynnar fastighetsägarna som kan investera i sina hus. Det tillsammans med kommunens försköningsprogram ger en mer attraktiv stadsmiljö som lockar ännu fler turister, säger Pia Sandin. Malmö citysamverkan driver en rad projekt för att locka kunder till butikerna: parader, musik, långlördagar, kulturevenemang och marknadsföring. Andra projekt är EU-finansierade utbildningsprojekt och projektgrupper för att samordna öppettider, informera om tillgänglighet och parkering, diskutera renhållning, utbilda och säkerhetscertifiera butikspersonal och att utveckla stadsmiljön. – Cityhandeln har en fördel i och med de unika butiker som inte finns i de kedjedominerade externa köpcentrumen. Vi har en projektgrupp som ska se till att dessa butiker inte försvinner ur butiksmixen, säger Pia Sandin. Jägersro center söder om Malmö minskade sin omsättning med 0,1 procent förra året. – Vi gjorde en stor omställning för fyra år sedan och har haft en stark utveckling sedan dess. Nu är allt uthyrt och då ökar inte omsättningen lika snabbt, säger Anders Murmark, centrumchef på Jägersro center. Han är inte orolig för att externhandelns eftersläpning är bestående. – Om ett par år är bilden annorlunda. Nya externhandelsplatser etableras: Entré Malmö, Hyllieprojektet och det kanske händer något här också. I dag jobbar vi med mjuka värden som utbildning och service. Men det ger inte de stora effekterna man får med nya ytor. I Anders Murmarks framtidsvision har de externa köpcentren tagit intryck av stadskärnorna. – I framtiden kommer köpcentrumen att släppa likriktningen och jobba mer med att få in unika butiker i butiksmixen. Men kedjorna kommer även i fortsättningen att vara viktiga dragare. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 38 - ute nu!