Liveband senaste trenden för att hitta rätt kunder
Trenden med liveband har spridit sig till andra branscher än musikbranschen. Inrednings- och klädbutiker låter musiken profilera dem och kunderna hittar dit med hjälp av livemusik. – Vi brukar ha någon form av uppträdande en gång i månaden. Just under själva föreställningen säljer vi inte så mycket, men vi tror att det lockar kunder både för stunden och för framtiden, säger Jonas Pelz, delägare i butiken Grandpa i Stockholm. Grandpa säljer secondhandmöbler och -kläder. De har också haft andra former av evenemang i samband med sin butik. – Ofta har vi musik, men vi har också haft gymnastikgrupper som gjort uppvisningar på gatan och annan försäljning utomhus, säger Jonas Pelz. Christer Olin , expert på musik och marknadsföring, bekräftar att det blir allt vanligare med olika evenemang i butiker för att locka kunder. – Jag har tittat speciellt på butikskedjan Carlings. Den profilerar sig med att ha en viss musikstil, sedan spelar det mindre roll för dem vilken ålder kunden har. Att man lockar med attityd och livsstil blir allt vanligare i butiksutbudet, säger han. Enligt Christer Olin har också den musik som spelas olika inverkan på kunderna. – Om jag spelar lite lättare bakgrundsmusik som gör kunderna harmoniska och glada så ökar försäljningen. Spelar jag musik som kräver att man lyssnar mer aktivt så sjunker försäljningen, men då kan jag locka in ett visst klientel som jag vill ha som kunder, säger han och får medhåll av Jonas Pelz på Grandpa. – Vi kan tydligt se att då vi exempelvis har ett salsaband eller ett jazzband som spelar lite lugnare musik så fortsätter försäljningen som vanligt. Har vi däremot exempelvis en singer-songwriter som sjunger så minskar försäljningen eftersom det kräver av kunderna att de lyssnar aktivt. Många av de butiker som använder sig av liveband i butiken säljer skivor. För dem är det inte så nytt att profilera sig med livemusik. – Att ha livemusik marknadsför både butiken och bandet självt. Däremot ser vi inte någon jätteökning av antalet kunder på spelningarna, utan tror på det som mer långsiktig marknadsföring. Vi har försökt att få spelningarna att sammanfalla med skivsläpp från artisterna, säger Emelie Karlqvist, delägare i musikbutiken Downbeat sounds i Stockholm som är profilerade på att bara sälja reggae. Deras lokaler är ganska små och för att få plats har de band som anlitats inte haft full uppsättning när de spelat. I stället har några få personer ur bandet sjungit akustiskt eller till skiva. Ett av de band som spelat hos Downbeat är reggaebandet Ital Skurk. De har haft ett flertal spelningar i butiker, men då har det framför allt handlat om skivbutiker i samband med skivsläpp. – För vår del är det en möjlighet sälja fler skivor och att samarbeta närmare med butiken, säger Pierre Lindsjöö, producent för och basist i reggaebandet Ital Skurk. Han tycker att det är bra att allt fler mindre butiker väljer att ha liveband i butikerna, eftersom de stora kedjorna har en tendens att anlita säkra publikdragare. – Genom butiksspelningarna får vi som spelar i små band chans att möta vår publik lite oftare, säger han.