Modekunder blir storgivare till Röda Korset
Kampanjen riktar sig till klädköpare, som i betalningsögonblicket kan bestämma sig för att skänka ett valfritt belopp till Röda korset i stället för ta emot växelpengarna på inköpet. Initiativtagaren, Claes Bohman är välkänd inom den svenska modebranschen. Han utnyttjar sitt stora kontaktnät för att få modeföretagen att ställa upp. – De flesta människor blir på gott humör av att köpa sig något nytt, och den som är glad blir ofta lite generösare. Att betala en femhundring jämt för en tröja som kostar 479 känns kanske inte så betungande, säger han. Runda upp fungerar både vid kortköp och vid kontant betalning. De flesta butiker fungerar i dag som uttagsställen för kortkunder, som vid köpet begär att butiken ska dra ett högre belopp från kortet och lämna mellanskillnaden kontant. På samma sätt fungerar runda upp, fastän mellanskillnaden skänks till Röda Korset. Kampanjen börjar den 23 november. I dagsläget har fem av de största modeföretagen engagerat sig och det finns utrymme för många fler att ansluta sig. – Det här är ett nytt sätt att samla in pengar som inte prövats tidigare, säger Maria Sandow på Svensk Handel Stil, som gärna skulle vilja se runda-uppdekaler i varenda modebutik.