Artek testar Sverigemarknaden
Artek startade 1935 med den grandiosa ambitionen att förändra världen. Basen i sortimentet är den finske arkitekten Alvar Aaltos möbler, som produceras än i dag. Huvudmålgruppen är inredare som arbetar med offentliga miljöer, men 35 procent av möblerna säljs till privata kunder. På Arteks tillfälliga Gallery store finns allt från Aaltos tidigaste möbler till ännu inte lanserade nyheter av dagens Artek-designers Harry Koskinen, Eero Arnio och Tom Dixon. – I samband med vårt 70-årsfirande ville vi ta upp Artekgrundarnas idéer om ”mondial aktivitet”, samtidigt som vi vill förnya sortimentet kraftfullt, säger Arteks nytillträdda vd Mirkku Kullberg. Det finns sedan gammalt återförsäljare i USA, Japan och andra länder, men företagets fokus har under de senaste decennierna legat på de tre Artekbutikerna i Finland. Nu satsar Artek stort, både på nydesignade produkter och på att bli synliga för resten av världen igen. Mirkku Kullberg menar att tiden nu är mogen att åter vitalisera Artek. Intresset för kvalitet och tidlös design har återuppväckts. Många unga köper hellre få men högkvalitativa möbler. – Vi vill först inrikta våra ansträngningar på Sverige, USA och Japan, för att sedan titta på Ryssland, Tyskland och Storbritannien, säger Mirkku Kullberg. Lokalen som Artek lånat av det stockholmska modekulturkonsultföretaget Spread är ljus och modernistisk. Den är inrymd i den gamla lobbyn till Hotell Stockholm vid Norrmalmstorg, och stämningen i den tillfälliga butiken förstärks av att här också ställs ut verk av unga finska konstnärer. Den mobila musikpaviljongen Mafoombey skapad av tre unga finska arkitekter i wellpapp är en spektakulär dragare. Mirkku Kullberg berättar att Artek gallery store stänger den 15 oktober och att satsningen kommer att utvärderas noga innan något beslut fattas, men jakten på en lämplig lokal i Stockholm är redan igång. – Stockholm är en mycket krävande marknad, och klarar vi oss här ligger resten av världen snart öppen, säger hon.