Entreprenörden har landat
På 1980-talet var det yuppien, med Porsche och ”bärbar” mobiltelefon, som var sinnebilden för framgång. Ett decennium senare ersattes yuppien av IT-klipparen och då ersattes Porschen av en Ferrari. Såväl yuppien som IT-klipparen ser vi idag som reliker från en svunnen tid och att tänka på att dessa karikatyrer en gång varit förebilder känns lika konstigt som att det en gång vandrat omkring dinosaurier på jordens yta. Istället riktas nu våra blickar mot den växande skara personer som blir framgångsrika genom att hänge sig fullt ut åt sitt specialintresse – entreprenörden. Det är svårt att föreställa sig att personer som Greger Hagelin (grundare och vd för klädföretaget WE), Johan Norberg (debattör och prisbelönt författare till storsäljaren ”Till världskapitalismens försvar”) eller Rickard Juhlin (champagneguru) ser sig själva som några nördar, men det är precis vad de är. De och flera andra har alla blivit framgångsrika just genom att med stor energi fokusera på sina respektive specialintressen, vilket är ett typiskt nördbeteende. Att det från början inte funnits en marknad eller färdig plattform att verka ifrån har inte hindrat dem, utan de har brutit ny mark på egen hand och inte brytt sig om vare sig tvivlare eller jantelag. Sannolikt är det just envisheten och passionen för det egna nischade specialintresset som gör entreprenörden så lätt att tycka om och göra till förebild. Med tanke på att entreprenörden till skillnad från yuppien skapar bestående värden i form av såväl nya tillväxtföretag som starka varumärken är det svårt att se att vi om tio år skulle se tillbaka på dem och skratta, skaka på huvudet och tyst undra varför vi en gång betraktade dem som förebilder.