23948sdkhjf

Bry dig – dina kunder gör det

Utvecklingen i vår omvärld går snabbt. Även om det fortfarande finns mycket fattigdom, svält och miljöförstöring i stora delar av världen så har välståndet ökat under de senaste åren. Sedan 1970 har medellivslängden hos världens befolkning ökat med tjugo år. Spädbarnsdödligheten har halverats och andelen barn som får någon form av skolgång har ökat med åttio procent.

Men fortfarande finns väldigt mycket att göra för att förbättra välståndet hos merparten av jordens invånare. Och intresset för medmänniskor och miljö har aldrig varit så stort som nu. Att handla ekologiskt är inte längre bara något som svenska konsumenter pratar om. Försäljningen av ekologiska varor ökar stadigt och efterfrågan på fler miljövänligt framtagna produkter blir hela tiden större. Rättvisemärket är ännu i sin linda, men den svenska organisationen har stora förhoppningar på att man snart når samma nivåer som i Storbritannien där det i dag säljs fem gånger så mycket rättvisemärkta produkter som i Sverige. Konsumenterna har helt enkelt börjat att bry sig. Under de senaste åren har det också blivit vanligt hos företag med import från eller verksamheter i utvecklingsländer att ta fram så kallade uppförandekoder. Det är en del i företagets arbete med att ta ett socialt och miljömässigt ansvar. Det kan exempelvis handla om arbetstider, löner, arbetsmiljö och säkerhet. En viktig del är att stoppa barnarbete hos underleverantörer. Det här är något som många företag tar på stort allvar. Gång efter annan presenteras ändå rapporter som visar att svenska handelsföretag, såväl stora som små, slarvar med de etiska frågorna. Att de inte har en aning om vilka arbetsförhållanden som råder hos leverantören. Eller att de har en etisk kod, men inte följer upp hur det etiska arbetet sköts hos producenter och leverantörer. Det är ett dåligt sätt att vårda sitt varumärke. Dagens konsumenter är medvetna, de bryr sig allt mer om varifrån en produkt kommer och hur den är tillverkad. Och de ställer hela tiden större krav på de butiker och kedjor som de handlar i att företaget sköter de etiska frågorna. Därför är det affärsmässigt helt rätt och i slutänden mest lönsamt att ta ett etiskt ansvar fullt ut. Att visa att man bryr sig om arbetsförhållanden hos sina underleverantörer är också ett sätt att bry sig om sina kunder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062