23948sdkhjf

Budgivning hotar nya butiker

Högkonjunkturen i handeln fortsätter. 2006 ser ut att bli ett toppår vad gäller försäljningen i detaljhandeln. Och många hoppas på en fortsättning. Det byggs köpcentrum och gallerior som aldrig förr och etableringstakten för nya butiker är högre än någonsin. Såväl stora kedjor som mindre enskilda butiker ser nu sin chans att växa.

Efterfrågan på butikslägen är stor. Lediga lokaler finns men i en högkonjunktur är det de verkligt heta lägena som gäller. Det kan vara stor skillnad på en butikslokal och den runt hörnet. Framför allt gäller det i Stockholm och andra storstäder, men problematiken finns runt om i hela landet. Det är de bästa butikslokalerna som alla vill åt. Detta faktum har skapat en ny marknad för mer eller mindre seriösa butiksägare och mäklare. Ett attraktivt butiksläge i Stockholms centrum kan kosta tiotals miljoner i överlåtelse. Trots att fastighetsägarna säger sig vara mot de så kallade nyckelpengarna, så blundar många av dem mot vetskapen om att den gamla hyresgästen kräver stora summor för att överlåta butikslokalen. Pengar som den nya hyresgästen i sin tur kommer att håva in, kanske mångfalt, när han säljer vidare. När butiksägaren kan tjäna mer pengar på att sälja lokalen än att driva butiken måste det vara något fel. För stora kedjor med tjocka plånböcker innebär nyckelpengarna inte något större problem. Även om de flesta säger sig principiellt vara emot systemet, så har de ändå möjlighet att betala överlåtelsepengar om läget är tillräckligt attraktivt. Men för mindre kedjor och nya aktörer på marknaden är det betydligt allvarligare. De har inte de ekonomiska möjligheterna att hänga med i budgivningen. Nyckelpengarna blir ett allvarligt etableringshinder. Om vi ska kunna fortsätta ha en levande handel med nya butiker och fria entreprenörer så krävs att man stävjar nyckelpengarna. Fastighetsägare måste bli mer aktiva vid överlåtelser. Butiksägarna måste vägra att delta i budgivning och betala dyra pengar för ett hyreskontrakt. Och här måste de stora kedjorna och handelsaktörerna gå i spetsen. Ett handelsområde med både större och mindre kedjor och nya butiker är det som lockar kunderna. Det har alla att vinna på.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063