Vatten är den nya reklampelaren
På krogar och hos de stora livsmedelskedjorna har EMV-vatten funnits i ett antal år. Inom dagligvarubranschen har det varit en del av utvecklingen mot ett allt större EMV-sortiment. Men trenden har också spridit sig till butikskedjor med ett sortiment som inte direkt associeras med vatten. En av dem är Granit. – Idén fick vi en sommar när det var riktigt varmt i butikerna och vi bjöd köande kunder på kallt vatten, berättar Susanne Liljenberg, delägare med ansvar för kreativ utveckling på Granit. De stilrena, enkla flaskorna med vatten från en hälsokälla i Dalarna fungerar som marknadsföring för kedjan. – Jag ser flaskorna överallt. Folk återanvänder dem och har med dem på träning och när de går på stan. För oss är det viktigt eftersom vi annars bara marknadsför oss genom butikerna, säger Susanne Liljenberg. Hon upplever att när kunderna gillar produkten så sprider sig "budskapet" som ringar på vattnet med kunderna som budbärare. För henne är det viktigt att både flaskan och innehållet speglar företagets profil och värderingar.