23948sdkhjf

Handla hemma - hippaste shoppingen

Om du aldrig varit på ett "Tupperware-party" eller "smyckes-party" är chanserna att du hamnar på ett inom en snar framtid mycket höga. Direkthandeln i Sverige växer snabbare än någonsin. Nu siar experterna om nya tider för branschen som siktar på att hålla tillväxten fortsatt rekordhög.

En undersökning från Direkthandelns förening visar att branschen har växt med 60 procent de senast fem åren. – Det är intressant att se att direkthandeln växer och tar andelar från detaljhandeln, som uppvisar betydligt lägre tillväxttal. Allt tyder på att ökningstakten fortsätter vilket beror på att direkthandeln ligger i tiden. Det säger Evert Gummesson, professor i företagsekonomi vid Stockholms universitet. Den årliga försäljningsökningen i direkthandeln har sedan 2001 legat på ett snitt om 12 procent. Men en sådan tillväxt har branschen nu nått en omsättning på 2,5 miljarder kronor. Ett av de tio största direkthandelsföretagen i Norden är det globala hälsoföretaget Nikken. De säljer produkter för hälsa, hudvård och välbefinnande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063