23948sdkhjf

Startskottet har gått – det är dags att öka tempot

Svenska folket gillar att shoppa. Att det varit en rekordvarm sommar spelar ingen roll, eller också är det just svalkan i varuhus och gallerior som får semesterfirarna att välja shopping framför strandlivet. Under juni månad ökade detaljhandeln med mer än åtta procent i löpande priser. Och mycket tyder på att även juli blev en bra handelsmånad.

Totalt ökade detaljhandelns försäljning med nära åtta procent under årets första sex månader. Speciellt bra gick det för sällanköpshandeln som ökade med nästan nio procent i löpande priser. Bäst har det gått för möbelhandeln, järn- och bygghandeln, skohandeln samt elektronikhandeln, som samtliga fått mellan tio och tretton procent mer klirr i sina kassor. Inom elektronikbranschen är dock inte alla lika lyckliga. Volymtillväxten ökar stadigt, men samtidigt sjunker priserna. Från januari 2005 till och med juni i år har priserna på hemelektronik fallit med sexton procent enligt Statistiska Centralbyrån, SCB. De pressade priserna är uppskattade av konsumenterna som gärna handlar mer. Men för handelsföretagen i branschen kan det vara mer problematiskt. Sänkta priser innebär också pressade marginaler. Ökade försäljningsvolymer ger ofta ökade kostnader i handeln genom ökad lagerhantering, högre personalkostnader med mera. Samtidigt blir vinsten för varje såld vara mindre. För många butiker, speciellt mindre butiker som inte tillhör de stora kedjorna, går denna ekvation inte ihop. Trots positiva rapporter om försäljningsökningar så lever de med krympande marginaler, hot om personalvarsel och oro över att tvingas lägga ner verksamheten. Inför fotbolls-VM spådde elektronikbranschen en försäljningsboom för platta tv-skärmar, och fyllde sina lager. Men när halva sommaren gått stod stora delar av lagret osålt och man tvingades rea ut det. När ytterligare en stor aktör, Media Markt, nu etablerar sig i Sverige kommer konkurrensen ytterligare öka. Och det i sin tur ger fortsatt prispress. Det kommer att krävas fortsatta rejäla försäljningsökningar för att lönsamheten ska bibehållas, något som kan göra det svårt för de minska företagen att klara sig. Vilken bransch står sedan på tur för att genomgå ett liknande stålbad? Ingen i handeln kan slå sig till ro och tro att loppet redan är vunnet för att konjunkturkurvan visar uppåt och statistikerna talar om omsättningsrekord. Nu är det hög tid att ladda för det stora loppet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11