Allt fler efterfrågar ekologiskt
Svenskarna blir allt mer fokuserade på sin hälsa. Trots att vi glatt stoppar i oss godis så blir pressen på industrin att tillverka mer miljö- och hälsovänliga livsmedel allt starkare. Totalt såldes ekologiska livsmedel och alkoholfria drycker för 4,0 miljarder kronor, det är en ökning på 40 procent mellan 2004 och 2005. Det framkommer av uppgifter från SCB. Framför allt är det efterfrågan på kött som ökar. Andelen ekologiskt sålt kött ökade med 94 procent, grönsaksförsäljningen med 77 procent och övriga livsmedel med 45 procent. Totalt står den ekologiska försäljningen för 2,6 procent av försäljningen av livsmedel och alkoholfria drycker. Andelen ekologiska livsmedel har därmed ökat med en procentenhet. SCB avslöjar också att svenskarna är riktiga godisgrisar. Varje svensk åt godis för ungefär 27 kronor i veckan förra året. Det innebär att vi åt godis för 1 406 kronor var, i snitt under året. Däremot var vi inte lika sugna på frukt. Vi åt frukt för 1 224 kronor var under förra året. Trots det ökar hälsodebatten och allt fler konsumenter väljer bort socker samtidigt som handlarna gör satsningar för att öka hälsomedvetandet. Till exempel satsar Hemköp på godisfria kassor för sina familjekunder.