Bankerna gräver guld ur e-butikerna
Under förra året omsatte e-handeln i Sverige nio miljarder kronor. I år väntas den öka till tolv miljarder kronor. – I takt med att e-handeln ökar, sjunker priserna. De e-butiker som har en stor omsättning har en bättre förhandlingsposition, säger Stefan Bergelind, chef för Babs kortinlösen. Babs kortkunder omsätter varje år 15 miljarder kronor. Av den summan är betalningarna över Internet en liten del. – Vi anser inte att avgifterna är höga. Näthandeln är fortfarande mycket liten och i förhållande till de merkostnader som vi har för e-handel och de investeringar vi gjort tycker vi att priset ligger på en rimlig nivå, säger Stefan Bergelind. DebiTech är ett av de PSP-företag som erbjuder säkra betalväxlar mellan e-butiker, kortföretag och banker. Ett snittföretag betalar, förutom bankavgifterna, tre kronor per transaktion till DebiTech. Eric Wallin , vd för DebiTech, försvarar bolagets avgifter: – Vi är en affärsdriven verksamhet och med dagens volymer krävs ett högre pris än vad vissa konkurrenter erbjuder för att få verksamheten att gå runt. Men med ökande volymer tror jag att den generella prisnivån sjunker på sikt, säger han. Kritisk till höga avgifter Svensk Handel är kritisk till dagens höga avgifter. Det avtal som träffades i våras med Nordea gällde bara avgifterna i fysiska butiker. – Vi prioriterar att hitta en billigare lösning för de e-butiker som finns. Vi förhandlar med Nordea om en lösning och hoppas presentera ett förmånligt avtal för våra medlemmar i höst, säger Thomas Eulau på Svensk Handel. Han är en av nyckelpersonerna bakom vårens kortavtal. – Det var i samband med våravtalet som vi uppmärksammades på den prissättning som gäller på kortbetalningar via Internet, säger Thomas Eulau. En nyckelfunktion Från Nordea vill man inte kommentera uppgifterna om en förhandling om kortpriserna på Internet. Däremot säger Nordea att man jobbar för sänkta avgifter: – Vi effektiviserar våra processer kontinuerligt och på så sätt kan vi hålla konkurrensmässiga priser, säger Roger Persson, ansvarig för Nordea kortinlösen. Banken har utvecklat tjänster kring e-handel och kortbetalningar under flera år. I det ingår både säkerhetslösningar som garanterar pengarna och funktioner för att redovisa konton och kassa för e-butiker. – Kortbetalningar är en nyckelfunktion i dag. Visst kan man skicka fakturor, men då ska de skrivas ut, bevakas och skickas till inkasso för att inte tala om risken man tar när man skickar sina varor utan att veta om man får betalt, säger Roger Persson. • PSP står för Payment Service Provider.
Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 8 – ute nu!