23948sdkhjf

Hushållen spenderar oavsett väder

Detaljhandeln i juni ökade med 8,6 procent i löpande priser jämfört med förra årets junimånad. Enligt HUI, Handelns utredningsinstitut, är vädrets påstådda inverkan på shoppinglusten överdriven. "Hushållen spenderar sina pengar oavsett väderlek", hävdar HUI.

Siffrorna från Statistiska centralbyrån, SCB, visar att inledningen på sommaren var goda tider för detaljhandeln. Omsättningen för dagligvaror ökade med 10 procent och priserna steg med 0,3 procent, skriver Dagens Industri. När det gäller sällanköpsvaror som elektronik och vitvaror var tillväxten 7,6 procent. Priserna i branschen sjönk dock med 1,3 procent. Även om vädret inte påverkar hur mycket vi handlar, så har det betydelse för vad vi handlar. I juni märks det genom stark försäljning av mat, dryck och färg. Men även optikhandeln sålde bra. Det tycks som om semestrande svenskar målar om sina hus och köper nya solglasögon. Någon avmattning efter vårens shoppingyra syns inte till. Trots dyrare bensin och högre räntor handlar vi på bra. Under årets första halvår har omsättningen ökat med 7,7 procent, jämfört med fjolårets första sex månader. Att detaljhandeln ökning är så kraftig förvånar HUI, som med all sannolikhet kommer att skriva upp sin prognos för helåret. Handeln med dagligvaror har historiskt inte lyckats följa med handeln av kapitalvaror i tider av högkonjunktur. Dagligvaruhandelns sällsynt starka tillväxt förklarar HUI med att stormarknader och lågpriskedjor allt oftare också säljer hemelektronik och andra sällanköpsvaror. I fasta priser och med hänsyn till antalet försäljningsdagar ökade detaljhandeln med 7,4 procent i juni. Enligt SME Direkt hade analytikerna räknat med ökning på 8,1 procent. De riktiga topparna hittills i år är april och maj, månader där handeln redovisade ökningar kring 12 procent i fasta priser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078