Elektronikbranschen allt hetare
Enligt Statistiska centralbyrån (SCB) har priserna på hemelektronik fallit med 16 procent från januari 2005 till och med juni i år. Den hårda konkurrensen gynnar konsumenterna och mycket talar för att prispressen fortsätter. Men se upp med att skjuta på tv-inköpet för länge. När marknaden kokar över kan ett mindre antal aktörer stå kvar med större priskontroll i sin hand. - Det är något av ett chicken race. Marginalerna är pressade. Det handlar hela tiden om att försöka få fram bättre inköpspriser så att man får någonting kvar, i och med prispressen i konsumentledet, säger Nils Bolin, detaljhandelsanalytiker vid Handelns Utredningsinstitut till TT. TT:s genomgång av de senast publicerade årsredovisningarna från elektronikhandelns jättar visar en enhetlig bild. Alla satsar stort på att bli större. Fler butiker och högre omsättning ligger högt på dagordningen, medan marginalerna krymper. Som om inte pris- och etableringskrigen mellan Elgiganten, Siba och Onoff vore nog har Expert gått ihop med Power och näthandlaren Netonnet har börjat öppna fysiska butiker. Inom kort öppnar också den tyska lågprisjätten Mediamarkt sina första svenska butiker. - Om de tänker göra exakt samma sak som de andra - stora volymer, lite service och fokus på låga priser - då kommer temperaturen definitivt att stiga ytterligare, säger Nils Bolin.