23948sdkhjf

Anpassade butiker ökar försäljningen

När kunder fick styra varuplaceringen i butiken ökade försäljningen med tio procent. Nu testas "The Perfect Store"-konceptet i åtta andra butiker i olika storlekar i Storbritannien.

The Perfect Store är ett ECR-projekt som startade för tre år sedan mellan United Co-operatives UK och Unilever UK för att ta fram den perfekta butikslayouten. Genom att studera kundernas beteenden i Coop-butiken i Bradwell upptäckte man att kunderna bara rörde sig i vissa delar av butiken. Många hämtade bara det de behövde för stunden och gick direkt till kassorna utan att ens titta åt övriga sortimentet, som består av cirka 3 200 produkter. Jämfört med andra butiker i samma storleksklass var försäljningen av bas-varor och middagsmat låg medan andelen kiosk- och kompletteringsvaror var betydligt högre. Tillsammans beslutade Coop och Uni-lever att hitta den ultimata varuplaceringen: ­- Att bygga om en butik kan faktiskt vara en riskabel affär och dessutom bli väldigt dyrt, säger Suzy Ford, konceptstrateg på Unilever. ­- Därför valde vi att bygga en virtuell butik först. Ny layout Man utgick från kundernas beteende och kundströmmar i Bradwellbutiken. Därefter togs ett förslag på ny butikslayout fram. Här utgick man från kundernas behov och inte gamla invanda butiksmönster. Kyl- och frysdiskar och vanliga hyllor blandades i gondolerna för att exempelvis kunna exponera mejeriprodukter, flingor och juice tillsammans. ­- I genomsnitt ökade veckoförsäljningen med tio procent. Jämförbara siffror hos tolv andra, traditionellt ombyggda butiker var drygt fem procent, berättar Suzy Ford. Läs hela artikeln i Dagens Handel nr 8 - ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063