23948sdkhjf

Även svenska pizzerior bör följa FN:s konventioner

Service- och butiksföretag. Tag min uppmaning på allvar: Vid nästa internmöte, gå till ursprungskällan när det gäller mänskligt bemötande och respekt; FN:s Deklaration om de mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen. Den är mycket pedagogisk.

Dålig service har vi som kunder, tyvärr, lärt oss leva med. Vad som är ännu allvarligare är alla de gånger som säljare,­ medvetet eller omedvetet, kränker kunderna. Det är kul att det satsas stort på reklam. Samtidigt lider jag när jag tänker på alla reklamkronor som kastas i sjön när inte detaljhandlare och serviceföretagare har fattat den enorma kraften i "word of mouth". Bristande service ­ och konkreta exempel ­ är ett mycket stort samtalsämne. När det kommer till nivån över dålig service och kränkningar då går snacket ännu snabbare och kostar ännu mer. Ett exempel är när jag, min fru och vårt fyraåriga barnbarn Leo nyligen besökte en mycket välkänd pizzeria i Stockholm. Leo som är en bestämd ung man deklarerade att han ville ha en pizza med enbart skinka, inte ens tomat eller ost. Servitören, en äldre man, sa att man vägrade att göra en sådan pizza. Vi förklarade att Leo nyligen med stor aptit åt en sådan pizza. Men vi tvingades kompromissa. Det fick lov att bli med skinka och tomat. När servitören kom med bröd och sallad begärde Leo att få smör också. Då kom följande osannolika replik från servitören: "Han skall få smör men jag föreslår att han inte äter något bröd för då orkar han inte äta upp pizzan, förresten tycker jag att vuxna lyssnar alldeles för mycket på barn nu för tiden." Ridå! Gissa om vi har berättat och namngivit pizzerian! Gå in på www.fn.se och diskutera vad de olika paragraferna betyder för dig i din vardag och nu i relation till arbetskamrater, kunder och andra människor. Det kommer att ge aha-upplevelser och insikter som är viktiga på individnivå ­och som ger klirr i kassan för företaget!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.1