23948sdkhjf

Miljön vinnaren på ekovaror

Konsumenternas intresse för ekologiska produkter ökar. Det avspeglar sig i Coops försäljning. Coop sålde fem procent mer ekologiska produkter under 2005 än under 2004. Det innebär att mindre handelsgödsel spridits ut på åkrarna.

De 965 500 kilo ekologiska morötter som slank ner i svenska shoppingkassar betyder 1,7 ton mindre handelsgödsel vid morotsodling än vid konventionell morotsodling. Totalt såldes 7,2 miljoner kilo ekologiska ägg, vilket minskade användningen av handelsgödsel med 380 000 kilo. – Vi satsar på den ekologiska utvecklingen med hjärtat, hjärnan och plånboken. Arbetet med produkter inom ekologi och hälsa kommer att fortsätta att stärka vår konkurrenskraft. Vårt eget märke Änglamark är det ledande svenska miljövarumärket som nu även finns på nordisk basis, säger Coop Sveriges miljöchef Mikael Robertsson i ett pressmeddelande. Det är 19:e året i rad som Coop presenterar sin miljörapport där det bland annat framgår hur mycket bekämpningsmedel och handelsgödsel som åkrarna har sluppit tack vare kundernas val av ekologiska produkter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066